close
تبلیغات در اینترنت
احکام ازدواج

تسهیل ازدواج جوانان

389 بازدید

مقدمه

دین مبین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین، برای پاسخ به تمامی نیازهای انسان از جمله غرائز موجود در او، راهکار مناسب دارد. یکی از این غرائز، غریزه جنسی است که توصیه دین در خصوص آن برای شرایط عادی، استحباب ازدواج (1) و در صورت بیم آلوده شدن به گناه، وجوب آن (2) می‌باشد.

با توجه به گستردگی اسباب تحریک جنسی در سطح جامعه کنونی ما، نیاز به ایجاد تسهیل در امر ازدواج برای جلوگیری از مفاسد و همچنین کاهش آلودگی به گناه، بیش‌تر از هر زمانی احساس می‌شود. در این نوشتار قصد داریم پس از بررسی اسباب تحریک جنسی و مهم‌ترین مانع ازدواج، برخی از توصیه‌های دین برای تسهیل در این امر مهم و مقدس را مطرح کنیم.

اسباب تحریک جنسی

برخی از اسباب تحریک جنسی موجود در جامعه، موارد ذیل است:

1. اینترنت (سایتهای غیر اخلاقی و چت با جنس مخالف)، فیلمهای مستهجن، ارسال عکس و قطعه‌های فیلم غیر اخلاقی از طریق موبایل، فیلمهای تحریک کننده سیما و سینما؛

2. محیطهای ناسالم و دوستان ناباب؛


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


ادامه مطلب

عشق قبل از ازدواج

481 بازدید

عموم مردم از «عشق» به عنوان يكي از گرانبهاترين تحفه هاي هستي ياد مي‌كنند و عاشق بودن را سعادت خود مي‌دانند. كم‌تر كسي يافت مي‌شود كه از آن گريزان باشد و در ژرفاي دل خويش آن را آرزو نكند. قبل از هر چيز بايد دانست كه عشق عبارت است از: دوستي و محبت در حد زياد. و آن بر دو نوع است:

عشق الهي، كه مراد از آن محبت و دوستي وافر نسبت به خداوند متعال و هر كسي كه در جهت و طريق اوست، مي‌باشد مانند: عشق و دوستي نسبت به پيامبر خداصلي الله عليه وآله، ائمه اطهارعليهم السلام و اولياء اللَّه. چنين عشق و محبتي، ممدوح، و دارنده آن قابل ستايش است.

نوع ديگري از عشق، عشق مجازي است كه منشأ آن، خواسته هاي غريزي و اميال نفساني مي‌باشد و بحث ما در اين مقاله، بر محور اين عشق متمركز است؛ عشقي كه برخي از جوانان در دوران جواني به آن دچار شده و خواسته يا ناخواسته سرنوشت خود را دست خوش ناملايمات آن مي‌سازند(1) و در بيشتر مواقع باناكامي و شكست مواجه مي‌شوند. چنين عشقي، ارمغاني جز پشيماني و از بين رفتن نقد جواني براي آنها به همراه نخواهد داشت. به قول مولوي:

عشقهايي كز پي رنگي بُوَد                                                  عشق نَبوَد عاقبت ننگي بُوَد

گروهي بر اين باورند كه شروع زندگي بدون عشق، ورود به كارزار نامشخصي است كه هيچ تجربه اي در آن نيست.


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


ادامه مطلب

ازدواج آسان (1)

443 بازدید

مقدمه

در این مقاله مباحثی چون: تشویق به ازدواج، آثار آن، تسهیل در ازدواج و ویژگیهای زوجین را به صورت مختصر و با عنایت به برخی از آیات و روایات مورد بررسی قرار می‌دهیم. امید است با مطالعه این نوشته، انگیزه ما برای احیاء و ترویج ازدواجهای آسان، پربار، سالم و سازنده تقویت گردد.

تشویق خدا و رسول

قرآن كریم می‌فرماید: «وَانْكِحُوا الاَْیامی مِنْكُم وَالصّالِحینَ مِنْ عِبادِكُم وَاِمائِكُم اِنْ یكُونُوا فُقراءَ یغْنِهِمُ اللّه ُ مِنْ فِضْلِهِ وَاللّه ُ واسِعٌ عَلیمٌ» (1) ؛

«جوانان عزب خود و غلامان و كنیزان شایسته تان را همسر دهید. اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود توانگرشان كند كه او وسعت بخش و داناست.»

مرد و زن با توجه به نیازهای روحی، عاطفی، جسمی و جنسی‌ای كه دارند، مكمل یكدیگرند و برای داشتن زندگی گوارا و سعادتمند، جفت شدن و در كنار یكدیگر قرار گرفتنِ این دو، اجتناب ناپذیر است.

تنها شیوه‌ای كه هر یك از زن و مرد می‌توانند با آن دیگری را به بهترین وجه، تكمیل كنند و به خواسته‌های روحی و روانی همدیگر پاسخ مناسب بدهند، ازدواج است. از اینرو، در نزد خداوند بهترین و محبوب‌ترین بنیان و سازه كه دربردارنده شرط اساسی سعادت بشر است، همین ازدواج می‌باشد.

رسول اكرم صلی الله علیه و آله در این باره می‌فرماید: «ما بُنِی فِی الاِْسْلامِ بِناءٌ اَحَبَّ اِلَی اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ، وَاَعَزَّ مِنَ التَّزْویجِ؛ (2) در اسلام هیچ بنایی ساخته نشده كه نزد خدای عزوجل محبوب‌تر و ارجمندتر از ازدواج باشد.»


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


ادامه مطلب
برچسب ها : ,

احکام ازدواج

دسته بندی: احکام ازدواج,
393 بازدید

مسأله: ازدواج، در دین اسلام بسیار مورد تأکید واقع شده است و قرآن کریم به جامعۀ اسلامی امر کرده است که نگذارند پسران و دختران بدون ازدواج باشند.

مسأله: كسى كه به‌واسطۀ نداشتن همسر به حرام مى‏افتد، در صورتى كه قدرت داشته باشد، واجب است ازدواج كند.

مسأله: ازدواج بر دو نوع دائم و موقّت است و از عقود لازم به شمار می‌رود که در نوع دائم فقط با طلاق و در نوع موقّت با اتمام مدّت یا بخشیدن مدّت توسّط مرد، فسخ می‌شود.

مسأله: چون ازدواج مربوط به عِرض است باید در آن احتیاط کرد. لذا بسیار شایسته است که صیغۀ عقد را یک عالم متدیّن بخواند و صرف اینکه زن بگوید من زن تو و مرد بگوید من شوهر تو، با احتیاط شارع، سازگار نیست.

 


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


ادامه مطلب

نقش کمرنگ مراکز مشاوره در ازدواج موفق جوانان

دسته بندی: احکام ازدواج,
426 بازدید

 

4.gif (400×150)

محمدتقی حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس، گفت: خانواده‌ها باید زمینه شناخت و آشنایی را برای جوان‌ها در درون خانواده فراهم کنند تا بتوانند همسر هم‌کفو خود را انتخاب کند.

وی ادامه داد: داشتن اطلاعات و آموزش و شیوه‌های درست اطلاع‌رسانی نیز در این زمینه بسیار کارآمد است اما نقش مراکز همسریابی و مشاوره کمرنگ است.

19.gif (200×71)

 


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


ادامه مطلب

فلسفه ازدواج از نظر اسلام چیست؟

دسته بندی: احکام ازدواج,
515 بازدید

 

فلسفه و حقيقت ازدواج از نظر اسلام چيست و چرا اسلام به ازدواج اهميت زيادي مي دهد؟

پاسخ اين سؤال را با سخني از مرحوم علامه محمد تقي جعفري(ره) آغاز مي کنيم.

وي در جواب فيلسوف شهير اروپايي، «برتراند راسل» که چرا اسلام اين قدر به ازدواج بها داده و برايش قانون وضع کرده است، نوشت:

«با ازدواج مي خواهد انسان به وجود آيد، مسأله ي انسان مطرح است.»

19.gif (200×71)

 


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


ادامه مطلب

عده ای از زنها که ازدواج با آنان حرام است

دسته بندی: احکام ازدواج,
629 بازدید

4.gif (400×150)

 

 

مسأله 2268ـ ازدواج با زنهایی که مثل مادر و خواهر و مادرزن با انسان محرم هستند حرام است.

مسأله 2269ـ اگر کسی زنی را برای خود عقد نماید، اگرچه با او نزدیکی نکند، مادر و مادر مارد آن زن و مادر پدر او هرچه بالا روند به آن مرد محرم می شوند.

مسأله 2270ـ اگر زنی را عقد کند و با او نزدیکی نماید، دختر و نوه دختری و پسری آن زن هرچه پایین روند، چه در وقت عقد باشند، یا بعداً به دنیا بیایند، به آن مرد محرم می شوند.

مسأله 2271ـ اگر با زنی که برای خود عقد کرده نزدیکی هم نکرده باشد، تا وقتی که آن زن در عقد او است نمی تواند با دختر او ازدواج کند.

مسأله 2272ـ عمه و خاله پدر و عمه و خاله پدر پدر و عمه و خاله مادر و عمه و خاله مادر مادر هرچه بالا روند به انسان محرمند.

مسأله 2273ـ پدر و جد شوهر، هرچه بالا روند، و پسر و نوه پسری و دختری او هرچه پایین آیند چه در موقع عقد باشند، یا بعداً به دنیا بیایند به زن او محرم هستند.

مسأله 2274ـ اگر زنی را برای خود عقد کند، دائمه باشد، یا صیغه تا وقتی که آن زن در عقد او است نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.

مسأله 2275ـ اگر زن خود را به ترتیبی که در کتاب طلاق گفته می شود طلاق رجعی دهد، در بین عده نمی تواند خواهر او را عقد نماید، بلکه در عده طلاق بائن هم که بعداً بیان می شود، احتیاط مستحب آن است که از ازدواج با خواهر او خودداری نماید.

 

19.gif (200×71)

 


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


ادامه مطلب

احکام ازدواج موقت و صیغه آن

دسته بندی: احکام ازدواج,
628 بازدید

4.gif (400×150)

ازدواج موقت,احکام ازدواج موقت

 

 

1. در ازدواج موقت، رضایت طرفین و خواندن صیغه کافی است و نوشتن و شاهد گرفتن لازم نیست.

 

 

2. خود زن و مرد می‌توانند صیغه عقد را بخوانند. ابتدا مدت عقد (از یک ساعت تا چند سال) و میزان مهر (مثلاً از هزار تومان تا ...) را معین کنند و بعد صیغه عقد را بخوانند.  

«صیغه عقد»

 19.gif (200×71)

 


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


ادامه مطلب

رفت و آمد پسر و دختر به منظور ازدواج

دسته بندی: احکام ازدواج,
468 بازدید

4.gif (400×150)
سوال : دربين بعضي از خانواده ها رايج شده که قبل از اجراي صيغه عقد ، داماد ( غير از رفت و آمدهاي متعارف که براي خواستگاري هست ) رفت و آمدهايي با دختر دارد، به طوري که با هم گفت و گو ونشست و برخاست ورفتن به بيرون از منزل را دارند و يا اين که دختر و پسر قبل از آن که والدين اطلاع يابند به اصطلاح خودشان با شوهر آينده شان در مورد زندگي آينده ساعت ها باهم گفت وگو دارند . آيا اين نوع روابط جايز است يا نه ؟


حضرت آيه الله خامنه اي :
معيار در جواز صحبت کردن ب نامحرم مفسده وعدم مفسده است.

19.gif (200×71)


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


ادامه مطلب

اجبار فرزند به ازدواج

دسته بندی: احکام ازدواج,
513 بازدید

4.gif (400×150)



«کسي که زني را به تزويج برادر مؤمنش درآورد، تا با او انس گيرد و احساس آرامش کند خداوند از حور العين به تزويج او در مي آورد و او را با کساني که دوست دارد از اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله مأنوس مي نمايد.» (پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله ، الحکم الزاهره، 2/344)

سؤال: آيا پدر و مادر شرعاً مي توانند پسر يا دختر خود را مجبور به ازدواج کنند و در صورت اجبار آيا عقد آنان صحيح است؟

₪ حضرت آيت الله صافي گلپايگاني:

در فرض سؤال، اجبار جايز نيست و بدون رضايت زوجين عقد صحيح نيست.

₪ حضرت آيت الله بهجت:

نمي توانند و عقد فضولي است.

19.gif (200×71)


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


ادامه مطلب