close
تبلیغات در اینترنت
منشأ پيدايش مذهب شيعه چيست ؟

منشأ پيدايش مذهب شيعه چيست ؟

دسته بندی: شـــیـــعــه,
401 بازدید
عدّه اي ديگر پيدايش آن را در زمان امام علي ( عليه السلام ) و در جنگ صفّين يا جمل ،گروهي نيز اين نگرش را متأثّر از افكار فارسيان قديم دانسته ،شيعه اماميه معتقد است كه بذر اوليّه تشيع را خداوند در قرآن كريم نشانده و و اصحابی  مثل : سلمان فارسي ، ابوذر غفاري ، مقداد بن اسود و غيره در زمان پیامبر شیعه بوده اند.

بعضي معتقدند : هنگامي كه در سقيفه عدّه اي ـ به تبع نص ـ به دنبال علي ( عليه السلام ) رفتند ، تشيع به وجود آمد . گروهي نيز عقيده دارند كه هنگام حمله مردم به خانه عثمان و كشتن او شيعه ظهور پيدا كرده است .دكتر كامل مصطفي شبيبي معتقد است كه تشيع و شيعه پس از شهادت امام حسين ( عليه السلام ) ظاهر گشته است عده اي معتقدند كه شيعه پيروان عبدالله بن سبأاند كه در عصر عثمان ، مسلمان شد

عوامل ظهور شيعه

عوامل ظهور و بروز شيعه و يا به تعبيري ديگر : جدايي شيعه از عامه را مي توان در امور ذيل خلاصه كرد :

: آيات امامت

با مراجعه به قرآن كريم پي به وجود آياتي خواهيم برد كه بر امامت و ولايت امام علي ( عليه السلام ) يا مجموعه اهل بيت ( عليهم السلام ) دلالت مي كنند كه در ذيل به برخي از آنها اشاره خواهيم كرد :

 ـ آيه ولايت

خداوند متعال مي فرمايد : {  إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَهُمْ راكِعُونَ } مائده 55« وليّ امر شما تنها خدا و رسول خدا و مؤمناني هستند كه نماز را به پا داشته و فقيران را در حال ركوع زكات مي دهند . »داستان نزول آيه شريفه بنا بر آنچه در كتاب هاي تاريخي ، تفسيري و روايي آمده ، چنين است : روزي مرد فقيري در مسجد از مردم تقاضاي كمك كرد ، علي ( عليه السلام ) كه در حال ركوع بود ، انگشتر خود را به عنوان صدقه به او داد . آن گاه اين آيه توسط جبرئيل بر پيامبر ـ كه در منزل بود ـ نازل شد .

مضمون اين حديث توسط ده نفر از صحابه نقل گرديده و بيش از پنجاه نفر از علماي اهل سنت آن را در كتب خود آورده اند ؛ مثل طبراني ، ( . معجم الاوسط ، ج 7 ، ص 10 ، ح 6228 .) ابوبكر جصّاص ، ( احكام القرآن ، ج 2 ، ص 446 . ) واحدي ، ( اسباب النزول ، ص 133 . ) زمخشري ، ( الكشاف ، ج 1 ، ص 649 . ) و . . . .

ـ آيه انذار

خداوند متعال مي فرمايد : {  إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْم هاد } ؛ ( رعد ( 13 ) آيه 7 . ) « همانا تو بيم دهنده اي و براي هر قومي هدايت گري مي باشد . »

جمهور عامه از رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) روايت كرده اند كه فرمود : « من منذر و علي هادي است و با تو اي علي ! هدايت شوندگان هدايت يابند . » ( جامع البيان ، ذيل آيه . )

مضمون اين حديث را نه نفر از صحابه و بيست و چهار نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند 

ـ آيه تبليغ

خداوند مي فرمايد : {  يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ } ؛ (  مائده ( 5 ) آيه 67 ) « اي رسول ! ابلاغ نما آنچه را كه پروردگارت بر تو نازل كرده و اگر ابلاغ نكني رسالتت را ابلاغ ننموده اي و خداوند تو را از مردم محافظت مي نمايد . »

ابن عساكر به سند صحيح از ابي سعيد خدري نقل مي كند كه اين آيه شريفه در روز غدير خم بر رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) در شأن امام علي ( عليه السلام ) نازل شد . (  ترجمه امام علي ( عليه السلام ) ، ابن عساكر ، ج 2 ، ص 86  )

اين حديث را هشت نفر از صحابه و چهارده نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند .
شکلک های محدثه

 

 ـ آيه اكمال

 

خداوند متعال مي فرمايد : {  الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ اْلإِسْلامَ دينًا } ؛ (  مائده ( 5 ) آيه 3 . ) « امروز دينتان را بر شما كامل نموده و نعمتم را بر شما تمام كردم و راضي شدم بر شما كه اسلام دين شما باشد . »

 

خطيب بغدادي به سند صحيح از ابي هريره نقل مي كند كه هر كس روز هجدهم ذي حجه ( روز غدير خم ) را روزه بگيرد خداوند ثواب شصت ماه روزه را به او عطا مي كند . روز غدير روزي است كه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) دست عليّ را گرفت و فرمود : آيا من وليّ مؤمنين نيستم ؟ گفتند : آري اي رسول خدا ! آن گاه فرمود : هر كه من مولاي او هستم اين عليّ مولاي اوست . در اين حال عمر بن خطاب دو بار به علي تبريك گفت و عرض كرد : اي پسر ابي طالب تو مولاي من و مولاي تمام مسلمانان گشتي ، در اين هنگام آيه فوق نازل شد . (  تاريخ بغداد ، ج 8 ، ص 290  )

 

مضمون اين حديث را بيش از پانزده نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند .

 

: آيات فضائل

 

خداوند متعال مي فرمايد : { وَيُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلي حُبِّهِ مِسْكينًا وَيَتيمًا وَأَسيرًا ، إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللّهِ لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَلا شُكُورًا } ؛ ( دهر ( 76 ) آيات 8 و 9 ) « و هم به دوستي خدا به فقير و اسير و طفل يتيم طعام مي دهند [ و گويند ] فقط براي رضاي خدا به شما طعام مي دهيم و از شما هيچ پاداش و سپاسي هم نمي طلبيم . »

 

سي و شش نفر از علماي اهل سنت تصريح نموده اند كه اين آيه در شأن اهل بيت پيامبر ( عليهم السلام ) نازل شده است : فخر رازي در التفسير الكبير ، ذيل همين آيه ، قاضي بيضاوي در انوار التنزيل ، سيوطي در الدّر المنثور ، ابوالفداء در تاريخش ، (  تاريخ ابي الفداء ، ج 1 ، ص 126 ) بغدادي در تاريخش ( تاريخ بغداد ، ج 13 ، ص 191  ) و غيره .

 

ـ آيه شراء

 

خداوند متعال مي فرمايد : { وَمِنَ النّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبادِ } ؛ ( بقره ( 2 ) آيه 207  ) « برخي مردان اند كه از جان خود در طلب رضايت خداوند درگذرند و خداوند دوست دار چنين بندگاني است . »

 

ابن عباس مي گويد : « اين آيه در شأن عليّ ( عليه السلام ) نازل شد ، هنگامي كه رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) از دست مشركين فرار كرده و با ابوبكر به غاري پناه برد ، علي ( عليه السلام ) در مكه در رخت خواب پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) خوابيد . » (  مستدرك حاكم ، ج 3 ، ص 4  )

 

ابن ابي الحديد مي گويد : « تمام مفسرين ، روايت كرده اند كه آيه فوق در شأن علي ( عليه السلام ) نازل شد ، آن هم در شبي كه آن حضرت در فِراش پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) آرميد تا جان پيامبرمحفوظ بماند . » ( ابن ابي الحديد ، ج 13 ، ص 262 .)

 

چهارده نفر از علماي اهل سنت بر نزول آيه شريفه در شأن امام علي تصريح نموده اند كه عبارت اند از : زيني دحلان ، ( السيرة الحلبية ، ج 1 ، ص 306 ) فخر رازي ، (  التفسير الكبير ، ج 5 ، : ص 223  ) ابن اثير ، ديار بكري (  اسد الغابة ، ج 4 ، ص 25 .

 

 ) و غيره .

 

سيزده نفر نيز تصريح نموده اند كه اين آيه در « ليلة المبيت » بر پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) نازل شده است كه عبارت اند از : احمد بن حنبل ، ( تاريخ الخميس ، ج 1 ، ص 325  ) طبري ، ( مسند احمد ، ج 1 ، ص 348 .

 

) (  تاريخ طبري ) ابن سعد ، ( طبقات ابن سعد ، ج 1 ، ص 212 .

 

 ) ابن هشام ، ( سيره ابن هشام ، ج 2 ، ص 291 .

 

) ابن اثير ، (  كامل ابن اثير ، ج 2 ، ص 42  ) ابن كثير ( البداية و النهاية ، ج 7 ، ص 338  ) و غيره .

 

 ـ آيه مباهله

 

خداوند متعال مي فرمايد : {  فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَكُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَي الْكاذِبينَ } ؛ (  آل عمران ( 3 ) ، 61  ) « پس هر كس با تو در مقام مجادله درباره عيسي برآيد پس از آنكه به وحي خدا بر احوال او آگاه شدي بگو كه بياييد ما و شما با فرزندان و زنان خود با هم به مباهله برخيزيم تا دروغ گو و كافران را به لعن عذاب خدا گرفتار سازيم . »

 

مفسرين ، اجماع دارند بر اين كه مراد از « انفسنا » در اين آيه علي بن ابي طالب ( عليه السلام ) است كه در اين جا از علي ( عليه السلام ) به نفس پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) تعبير شده است .

 

احمد بن حنبل نقل مي كند : هنگامي كه اين آيه نازل شد پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) علي ، فاطمه ، حسن و حسين را خواست ، آن گاه عرض كرد : بار خدايا اينان اهل بيت من اند . ( 1 )

 

بيست و چهار نفر از صحابه و تابعين اين مضمون را نقل كرده و آيه را در شأن اهل بيت ( عليهم السلام ) مي دانند . از قرن سوّم تا سيزدهم نيز بيش از پنجاه نفر از علماي اهل سنت اين مضمون را نقل كرده اند .

 

اين حديث را مي توان از راه هاي مختلف تصحيح نمود :

 

1 ـ حديث در صحيح مسلم از سعد بن ابي وقاص نقل شده . ( 2 )

 

2 ـ ترمذي به صحت آن تصريح نموده . ( 3 )

 

3 ـ حاكم به صحت آن تصريح نموده . ( 4 )

 

4 ـ ذهبي در تلخيص المستدرك به صحت آن تصريح كرده . ( 5 )

 

5 ـ ابن اثير اصل قضيه را از مسلّمات دانسته است . ( 6 )

 

6 ـ جصاص تصريح به عدم اختلاف در حديث نموده است . ( 7 )

 

7 ـ قاضي ايجي نيز به صحت اين حديث تصريح دارد . ( 8 )

 

ـ آيه مودّت

 

 

 

خداوند متعال مي فرمايد : {  قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبي } ؛ ( 9 ) « بگو من از اجر رسالت جز اين نمي خواهم كه مودّت مرا در حقّ خويشاوندان من منظور داريد . »

 

.............................................................................................................................

1 . مسند احمد ، ج 1 ، ص 185 .

 

 2 . صحيح مسلم ، ج 7 ، ص 120 .

 

 3 . صحيح ترمذي ، ج 5 ، ص 596 .

 

 4 . مستدرك حاكم ، ج 3 ، ص 150 .

 

 5 . همان .

 

 6 . كامل ابن اثير ، ج 2 ، ص 293 .

 

 7 . احكام القرآن ، ج 2 ، ص 16 .

 

 8 . شرح مواقف ، ج 8 ، ص 367 .

 

 9 . شوري ( 42 ) آيه 23 .

 

 جمهور عامه روايت كرده اند كه بعد از نزول آيه فوق ، سؤال كردند : اي رسول خدا ! نزديكان تو كه مودّت آنان بر ما واجب است كيانند ؟ فرمود : « علي ، فاطمه ، حسن و حسين . »

 

 اين مضمون را بيست و چهار نفر از صحابه و تابعين و حدود شصت نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند ؛ امثال : سيوطي ، ( 1 ) طبري ، ( 2 ) احمد بن حنبل و ديگران .

 

 عده اي نيز ؛ مانند : ابن حبّان در تفسيرش حديث را از مسلمات دانسته است .

 

 

امر سوّم : آيات مرجعيت ديني اهل بيت ( عليهم السلام )

 

برخي از آيات دلالت بر عصمت و مرجعيّت ديني اهل بيت ( عليهم السلام ) دارند كه عبارت اند از :

 

1 ـ آيه تطهير

 

خداوند متعال مي فرمايد : {  إِنَّما يُريدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرًا } ؛ ( 3 ) « همانا خداوند اراده كرده تا هرگونه رجس و پليدي را از شما اهل بيت ( عليهم السلام ) دور كرده و شما را پاك نمايد . »

 

شكي نيست كه اين آيه ـ كه دلالت بر عصمت دارد ـ در شأن اهل بيت پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) وارد شده است .

 

اين شأن نزول را سيزده نفر از صحابه و ده ها نفر از علماي اهل سنت در كتب خود ذكر كرده اند .

 

ترمذي در صحيحش از عمر بن ابي سلمه نقل مي كند : « هنگامي كه آيه تطهير بر پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) در خانه ام سلمه نازل شد ، پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) علي ، فاطمه ، حسن و حسين ( عليهم السلام ) را دعوت كرد و سپس كساء را بر روي آنها كشيد و عرض كرد : بارخدايا ! اينان اهل بيت من هستند .

 

............................................................................................................................ـ

1 . درالمنثور ، ج 6 ، ص 7 .

 

2 . جامع البيان ، ج 25 ، ص 14 و 15 و مسند احمد ، ج 1 ، ص 199 .

 

3 . احزاب ( 33 ) آيه 33 .

 

پس رجس و پليدي را از آنان دور كن و آنان را پاك فرما » . ( 1 )

 

 

 

2 ـ آيه اولي الأمر

 

خداوند متعال مي فرمايد : {  أَطيعُوا اللّهَ وَأَطيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي اْلأَمْرِ مِنْكُمْ } ؛ ( 2 ) « خدا و رسول و صاحبان امر از خود را اطاعت كنيد . »

 

مقصود از اولي الامر معصوميني هستند كه اطاعت آنان به طور مطلق همانند اطاعت خدا و رسول خدا واجب است . البته در حقّ كساني غير از اين دوازده امام ، ادّعاي عصمت نشده است .

 

پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « هر كسي مرا اطاعت كند خدا را اطاعت كرده و هر كسي مرا نافرماني كند خدا را نافرماني كرده است و هر كسي علي را اطاعت كند مرا اطاعت كرده و هر كسي علي را نافرماني كند مرا نافرماني كرده است . » ( 3 )

 



امر چهارم : روايات امامت و ولايت

 

يكي ديگر از عوامل ظهور و بروز شيعه ، رواياتي است كه دلالت بر امامت و ولايت اهل بيت ( عليهم السلام ) و در رأس آن علي بن ابي طالب ( عليه السلام ) دارد ؛ مانند :

 

1 ـ حديث غدير

 

پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) در غدير خم فرمود : « من كنت مولاه فعليّ مولاه » ؛ ( 4 ) « هر كه من مولاي اويم اين علي مولاي اوست . »

 

 

 

2 ـ حديث دوازده خليفه

 

پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « يكون بعدي اثنا عشر اميراً كلّهم من قريش » ؛ ( 5 ) « بعد از من دوازده خليفه و امير خواهد بود كه همه آنان از قريش هستند . »

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

1 . صحيح ترمذي ، ج 5 ، ص 327 .

 

2 . نساء ( 4 ) آيه 59 .

 

3 . ترجمه امام علي ( عليه السلام ) ، ابن عساكر ، ج 1 ، ص 364 .

 

4 . مسند احمد ، ج 6 ، ص 401 ، ح 18506 .

 

5 . صحيح بخاري ، باب الاستخلاف .

 

 

 

3 ـ حديث ولايت

 

پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) خطاب به علي ( عليه السلام ) فرمود : « انت وليّ كلّ مؤمن بعدي ؛ ( 1 ) « تو وليّ و سرپرست هر مؤمني بعد از من هستي . »

 

 

 

4 ـ حديث وصايت

 

پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « انّ لكلّ نبي وصيّاً ؛ و وارثاً و انّ علياً وصيَّي و وارثي » ؛ ( 2 ) « همانا براي هر نبي ، وصيّ و وارثي است و همانا عليّ وصيّ و وارث من است . »

 

 

 

5 ـ حديث منزلت

 

پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « انت منّي بمنزلة هارون من موسي الاّ انّه لا نبيّ بعدي » ؛ ( 3 ) « تو نزد من مانند هارون نزد موسايي ، مگر آن كه بعد از من نبي اي نيست . »

 

 

 

6 ـ حديث خلافت

 

پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) خطاب به علي ( عليه السلام ) فرمود : « انت اخي و وصيّي و خليفتي فيكم فاسمعوا له و أطيعوا » ؛ ( 4 ) « تو برادر ، وصيّ و جانشين من در ميان قومت مي باشي ، پس به سخنان او گوش داده و او را اطاعت كنيد . »

 

 

 

امر پنجم : روايات فضائل

 

در ذيل به برخي از اين روايات اشاره مي كنيم :

 

 

 

1 ـ حديث نور

 

پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « كنت انا و علي بن ابي طالب ( عليه السلام ) نوراً بين يدي الله قبل أن يخلق آدم باربعة آلاف عام ، فلمّا خلق آدم قسّم ذلك النور جزئين . فجزء أنا و جزء عليّ » ؛ ( 5 ) « من و علي بن ابي طالب نوري واحد نزد خداوند متعال بوديم ، قبل از آن كه خداوند

 

.............................................................................................................................

 

1 . المعجم الكبير ، ج 12 ، ص 78 .

 

 

 

2 . تاريخ دمشق ، ج 42 ، ص 392 .

 

 

 

3 . صحيح ترمذي ، ج 5 ، ص 641 ، ح 3730 .

 

 

 

4 . كامل ابن اثير حوادث سال سوّم بعثت .

 

 

 

5 . تذكرة الخواص ، ص 46 .

 

 

 

حضرت آدم را به چهار هزار سال خلق كند ، بعد از خلقت آدم آن نور را به دو جزء تقسيم نمود : جزئي من و جزء ديگر آن عليّ است . »

 

 

 

اين حديث را هشت نفر از صحابه ، هشت نفر از تابعين و بيش از چهل نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند .

 

 

 

2 ـ حديث « أحبّ الخلق »

 

 

 

امام علي ( عليه السلام ) كسي است كه طبق نصّ نبوي : « احبّ الخلق الي الله » است .

 

 

 

ترمذي به سند خود از انس بن مالك نقل مي كند : مرغ برياني نزد پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) بود . عرض كرد : خدايا ! محبوبترين خلق نزد خودت را نزد من بفرست تا با من در اين غذا شركت كند . در اين هنگام علي ( عليه السلام ) وارد شد و با او در غذا شركت كرد . ( 1 )

 

اين حديث صحيح را نُه نفر از صحابه ، نود و يك نفر از تابعين و پنجاه نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند . هفت نفر از آنان نيز درباره اين حديث كتاب تأليف نموده اند و گروهي از آنان نيز حديث را از مسلّمات دانسته اند ؛ مانند : مسعودي در مروج الذهب ، ( 2 ) ابن عبد البرّ ، محمّد بن طلحه شافعي در مطالب السؤول ، ( 3 ) صفوري در نزهة المجالس و فضل بن روزبهان در ابطال الباطل .

 

 

 

اين حديث را مي توان از راه هايي تصحيح نمود :

 

 

 

الف ـ عدالت و وثاقت راويانش .

 

ب ـ تصحيح جماعتي از علماي اهل سنت ؛ مانند : حاكم نيشابوري و قاضي عبدالجبار معتزلي .

 

ج ـ به شعر در آمدن حديث كه دلالت بر اشتهار آن دارد .

 

استاد احمد حسن باقوري مصري مي گويد : « اگر كسي از تو سؤال كند كه به چه دليل مردم عليّ ( عليه السلام ) را دوست دارند ، تو بايد در جواب بگويي : اين دوستي از حديث نبوي شأن

 

1 . صحيح ترمذي ، ج 5 ، ص 595 .

 

2. مروج الذهب ، ج 1 ، ص 711 .

 

3 . مطالب السؤول ، ص 42 .

 

 

 

گرفته است ، زيرا طبق نصّ پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) عليّ محبوب ترين فرد نزد خداست . » ( 1 )

 

 

 

3 ـ امام علي ( عليه السلام ) ميزان ايمان و نفاق

 

امام علي ( عليه السلام ) فرمود : « لا يحبّني الاّ مؤمن و لا يبغضني الاّ منافق » ؛ « دوست ندارد مرا مگر مؤمن و مبغوض ندارد مرا مگر منافق . »

 

اين حديث را هشت نفر از صحابه وحدود چهل نفر ازعلماي اهل سنت نقل كرده اند ، مانند مسلم در صحيح ، ( 2 ) ترمذي در صحيح ، ( 3 ) احمد در مسند ( 4 ) و ابن ماجه در سنن . ( 5 )

 

 

 

4 ـ امام علي ( عليه السلام ) برادر معنوي پيامبر ( صلّي الله عليه وآله )

 

جابر بن عبدالله و سعيد بن مسيّب مي گويند : رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) بين اصحابش عقد اخوت بست و تنها رسول خدا ، ابوبكر ، عمر و عليّ باقي ماندند ، آن گاه بين ابوبكر و عمر عقد اخوت بست و سپس به علي ( عليه السلام ) فرمود : « تو برادر من و من برادر تو ام . »

 

اين حديث را چهارده نفر از صحابه و حدود چهل نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند ؛ امثال : ترمذي در صحيح ( 6 ) و حاكم در مستدرك . ( 7 )

 

 

 

5 ـ امام علي و باز بودن درب خانه او به مسجد

 

احمد بن حنبل از زيد بن ارقم نقل مي كند كه : گروهي از اصحاب ، درهايي را ازمنزلشان به مسجد باز نموده بودند ، پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « همه درها بسته شود ، غير از درب خانه علي . »

 

آن گاه فرمود : « من درب ها را از جانب خود نبستم و باز نگذاشتم ، بلكه مأمور شدم و به مأموريتم عمل نمودم . » ( 8 )

 

............................................................................................................................

 

1 . عليّ امام الائمة ، ص 107 .

 

2 . صحيح مسلم ، ج 1 ، ص 120 ، ح 131 ، كتاب الإيمان .

 

3 . صحيح ترمذي ، ج 5 ، ص 601 ، ح 3736 .

 

4 . مسند احمد ، ج 1 ، ص 135 ، ح 643 .

 

5 . سنن ابن ماجه ، ج 1 ، ص 42 ، ح 114 .

 

6 . صحيح ترمذي ، ج 5 ، ص 595 ، ح 3720 .

 

7 . مستدرك حاكم ، ج 3 ، ص 16 ، ح 4289 .

 

 

 

8 . مسند احمد ، ج 4 ، ص 369 .

 

ترمذي نقل مي كند كه رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « درب ها را به مسجد ، ببنديد ، جز درب خانه علي . » ( 1 )

 

اين حديث را حدود دوازده نفر از صحابه و سي نفر از علماي عامه نقل كرده اند .

 

 

 

6 ـ امام علي ( عليه السلام ) و ردّ شمس

 

ابوهريره مي گويد : رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) در حالي كه سرش در دامان علي ( عليه السلام ) بود خوابيد ، نماز عصر را نخوانده بود كه خورشيد غروب كرد . پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) كه بيدار شد بر او دعا كرد ، خورشيد بازگشت ، علي ( عليه السلام ) نماز عصر را در وقت خود به جاي آورد ، آن گاه خورشيد بازگشت . ( 2 )

 

اين حديث را نُه نفر از صحابه و چهل نفر از علماي عامه نقل كرده اند كه ده نفر از آنها درباره اين حديث كتاب تأليف نموده و حدود سيزده نفر نيز آن را تصحيح كرده اند ؛ امثال : ابوجعفر طحاوي ، ( 3 ) طبراني ، ( 4 ) بيهقي ، ( 5 ) هيثمي ( 6 ) و قسطلاني . ( 7 )

 

 

 

7 ـ امام علي ( عليه السلام ) و ابلاغ سوره برائت :

 

ابو رافع مي گويد : رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) ابوبكر را براي ابلاغ سوره برائت به مكه فرستاد . جبرئيل بر پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) نازل شد و گفت : سوره را يا بايد خودت ابلاغ كني يا كسي كه از توست . پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) عليّ ( عليه السلام ) را به دنبال او فرستاد . علي ( عليه السلام ) بين مكه و مدينه به او رسيد ، سوره را از او گرفته و بر مردم قرائت نمود . ( 8 )

 

اين حديث را هفتاد و سه نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند كه برخي از آنها

 

.............................................................................................................................

 

1 . سنن ترمذي ، ج 5 ، ص 641 .

 

2 . الخصائص الكبري ج 2 ص 324 .

 

3 . كشف الرمس ، سيوطي ، ص 29 .

 

4 . همان ، ص 34 .

 

5 . همان .

 

6 . مجمع الزوائد ، ج 8 ، ص 279 .

 

7 . المواهب اللدنية ، ج 1 ، ص 358 .

 

8 . در المنثور ، ج 3 ، ص 210 .

 

عبارت است از : احمد بن حنبل در مسند ، ( 1 ) ابن ماجه در سنن ( 2 ) و ترمذي در صحيح . ( 3 )

 

 

 

8 ـ امام علي ( عليه السلام ) مولود كعبه

 

حاكم نيشابوري مي گويد : « در اخبار متواتر آمده است كه فاطمه دختر اسد ، امير المؤمنين علي بن ابي طالب ـ كرّم الله وجهه ـ را داخل كعبه زاييد . » ( 4 )

 

اين حديث را هفده نفر از علماي اهل سنت نقل كرده ، دوازده نفر به تواتر يا شهرت آن تصريح نموده و نه نفر نيز به اختصاص اين فضيلت به امام علي ( عليه السلام ) تصريح كرده اند .

 

 

 

9 ـ امام علي ( عليه السلام ) و گرفتن لواء

 

بريده اسلمي از رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) نقل مي كند كه فرمود : « فردا پرچم را به دست كسي خواهم داد كه خدا و رسول او را دوست دارند و او نيز خدا و رسول را دوست دارد . روز بعد ابوبكر و عمر منتظر بودند كه آنها را صدا زند ، ولي پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) عليّ ( عليه السلام ) را در حالي كه درد چشم داشت صدا زد و آب دهان در چشم او ماليد ، آن گاه پرچم را به دست او داد و عده اي نيز با او حركت كردند . » ( 5 )

 

 

 

10 ـ امام علي ( عليه السلام ) اولين مسلمان و مؤمن

 

پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) به فاطمه ( عليها السلام ) فرمود : « عليّ اوّلين نفر از اصحاب من است كه اسلام آورد . » ( 6 )

 

 

 

11 ـ امام علي ( عليه السلام ) اولين نمازگزار با پيامبر ( صلّي الله عليه وآله )

 

حاكم نيشابوري به سندش از امام علي ( عليه السلام ) نقل مي كند كه فرمود : « با رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) هفت سال قبل از ديگران عبادت كردم . » ( 7 )

 

.............................................................................................................................

 

1 . مسند احمد ، ج 4 ، ص 165 .

 

2 . سنن ابن ماجه ، ج 1 ، ص 44 .

 

3 . صحيح ترمذي ، ج 5 ، ص 636 .

 

4 . مستدرك حاكم ، ج 3 ، ص 550 ، ح 6044 .

 

5 . تاريخ طبري ، ج 3 ، ص 93 .

 

6 . مسند احمد ، ج 5 ، ص 662 ، ح 19796 .

 

7 . مستدرك حاكم ، ج 3 ، ص 112 .

 

 

 

12 ـ امام علي ( عليه السلام ) اعلم صحابه

 

رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « من خانه حكمت و عليّ درب آن است . » ( 1 )

 

و نيز فرمود : من خانه علم و عليّ درب آن است ، هر كس كه اراده علم مرا دارد بايد از درب آن وارد شود . » ( 2 )

 

امر ششم : وجود روايات فراوان در مرجعيّت ديني اهل بيت ( عليهم السلام )

 

از روايات نيز مي توان مرجعيّت ديني اهل بيت ( عليهم السلام ) را استفاده نمود كه در ذيل به برخي از آنها اشاره مي كنيم :

 

1 ـ حديث ثقلين

 

ترمذي از جابربن عبدالله انصاري نقل مي كند كه : در حجة الوداع روز عرفه رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) را ديدم در حالي كه بر شتر خود سوار بود و خطبه مي خواند . شنيدم كه فرمود : اي مردم ! من در ميان شما دو چيز گران بها مي گذارم كه اگر به آن دو چنگ زنيد هرگز گمراه نخواهيد شد : كتاب خدا و عترتم . ( 3 )

 

مضمون اين حديث را سي و چهار نفر از صحابه نقل كرده اند و نيز دويست و شصت و شش نفر از علماي اهل سنت در كتب خود به آن اشاره نموده اند .

 

2 ـ حديث « انا مدينة العلم »

 

حاكم نيشابوري به سند خود از جابر نقل مي كند كه رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « من شهر علم و علي درب آن است ، هر كس كه اراده كرده است شهر علم را دريابد بايد از درب آن وارد شود . » ( 4 )

 

مضمون اين حديث را ده نفر از صحابه پانزده نفر از تابعين و ده ها نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند .

 

.............................................................................................................................

 

1 . صحيح ترمذي ، ج 5 ، ص 637 .

 

2 . مستدرك حاكم ، ج 3 ، ص 127 .

 

3 . صحيح ترمذي ، ج 5 ، ص 621 .

 

4 . مستدرك حاكم ، ج 3 ، ص 136 .

 

3 ـ حديث سفينه

 

پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « مثل اهل بيت من مثل كشتي نوح است ، هر كس از آن تخلف كند در آتش قرار خواهد گرفت . » ( 1 )

 

اين حديث را هشت نفر از صحابه ؛ هفت نفر از تابعين و صد و پنجاه نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند .

 

4 ـ حديث امان

 

حاكم نيشابوري از ابن عباس نقل مي كند كه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « ستارگان ، امان بر اهل زمين اند . از غرق شدن و اهل بيت من امان اين امت از اختلاف اند ، اگر قبيله اي از عرب با اهل بيتم مخالفت نمايند بين خودشان اختلاف شده و از گروه شيطان محسوب خواهند شد . » ( 2 )

 

اين حديث را گروه زيادي از علماي اهل سنت نقل كرده اند .

 

5 ـ حديث : « عليّ مع الحقّ »

 

رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « خدا رحمت كند عليّ را ، با خدايا ! هر جا علي است حق را با او قرار بده . » ( 3 )

 

حاكم نيشابوري از ام سلمه نقل مي كند كه رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : عليّ با قرآن و قرآن باعليّ است ، اين دو از يكديگر جدا نمي شوند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند . » ( 4 )

 

اين حديث را بيست و سه نفر از صحابه و ده ها نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند .

 

آيات و رواياتي كه در شأن اهل بيت ( عليهم السلام ) ذكر شدند تنها فضيلتي براي آنان محسوب مي شود بلكه از آنجا كه اين فضائل انحصاري آنان است دلالت بر افضليت و برتري آنان بر ديگران دارد ، وطبق نصّ عدّه اي از اهل سنت همچون ابن تيمير امامت حقّ افضل امت است .

 

.............................................................................................................................1 . نهاية ابن اثير ، ماده زخّ .

 

2 . مستدرك حاكم ، ج 3 ، ص 149 .

 

3 . همان ، ص 135 و صحيح ترمذي ، ج 5 ، ص 592 .

 

4 . مستدرك حاكم ، ج 3 ، ص 34 .

 

 

 

امر هفتم : وجود روايات فراوان در مدح شيعه

 

در مصادر حديثي اهل سنت روايات بسياري مي يابيم كه پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله ) پيروان اهل بيت ( عليهم السلام ) را تحت عنوان شيعيان علي ( عليه السلام ) مورد مدح و ستايش قرار داده است ، اينك به برخي از آنها اشاره مي كنيم :

 

جابر بن عبدالله انصاري مي گويد : نزد رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) بوديم كه عليّ ( عليه السلام ) وارد شد ، پيامبر ( صلّي الله عليه وآله ) فرمود : « قسم به كسي كه جانم به دست اوست همانا اين ( علي ) و شيعيان او قطعاً كساني هستند كه روز قيامت به فوز بهشت و سعادت نائل خواهند شد . » ( 1 )

 

امام عليّ ( عليه السلام ) فرمود : « رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) به من فرمود : تو و شيعيانت در بهشت خواهيد بود . » ( 2 )

 

اين مضمون را حدود سي و چهار نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند كه برخي از آنها عبارت اند از : ابن عساكر ، ابن حجر ، ابن اثير ، طبراني ، هيثمي ، حاكم نيشابوري ، سيوطي ، ابن حجر ، بلاذري ، طبري ، خطيب بغدادي ، علامه مناوي ، متقي هندي ، آلوسي و شوكاني .

 

.............................................................................................................................

 

1 . در المنثور ، ج 6 ، ص 589 .

 

2 . ترجمة الامام علي بن ابي طالب ، ابن عساكر ، ج 2 ، ص 345 ، رقم 845 .

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


برچسب ها : , , ,

دیدن این مطالب نیز به شما توصیه میشود

دیدگاه شما از مطلب بالا چیست؟

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • سوالات خود در مورد این مطالب را در انجمن لطفا بیان کنید